Kategóriák
Blog

Mindent csak élőben! – avagy a GusGus munkamódszere

Ismét az izlandi GusGus zenekarról fogok írni, azaz pontosabban a munkamódszerüket szeretném megismertetni veled.

Nem tagadom, hogy a zenekar nagyon nagy hatással van rám, egyszerűen imádom amit csinálnak (utoljára talán anno még tini koromban a Jam&Spoon korai időszaka – duplakazim is volt tőlük – és a U96 volt rám ilyen hatással). Ezért különösen érdekelt, hogy milyen hangszerekkel, eszközökkel készítik a zenéjüket. A zenekar honlapján és úgy amúgy az interneten nem nagyon találtam erre vonatkozólag infót, mígnem a youtube-on keresgettem a videóikat, mikor rátaláltam a zenekar egyik alapító tagjának Biggi Viera (becsületes nevén Birgir Þórarinsson) a youtube csatornájára, ahol az egyik leírásban találtam utalást a hangszereikre.

A videókon annyi jól látható, hogy Biggo és President Bongo (becsületes nevén Stephan Stephensen) állandóan tekerget valamit. Persze, hogy szintit, de ennél többre voltam kíváncsi.

A leírásban található utalás alapján eljutottam egy német cég honlapjára, akik egy moduláris analóg szintit, a Doepfer A-100-at gyártják (a honlapjuk borzalmas).

Az A-100 lényege az, hogy míg “normál” esetben egy szinti annyi és olyan alkatrészből áll, ahogy azt tervezőmérnökök megálmodták, addig itt mindent modulonként megvehetünk, magunk összeszerelhetjük, kombinálhatjuk, majd tekergethetjük agyig. A koncepció bár szimpatikus, nem túl olcsó: az alap rendszer (A100BS1-2) is 1700€, bár ebben kapunk jócskán modulokat, ha azonban további modulokat akarunk venni, újabb 100-200€-ért kell a zsebünkbe nyúlni.

Node, hogy a lényegre térjek, a Doepfer oldalán találtam rá egy linkre, ahol ők hivatkoznak a GusGus egyik fellépésére egy német rádióban. A Ustream közvetítésen egy igazi színfalak mögötti tekergetést látunk (igen, az úriember – Biggo – nemi identitásával kapcsolatosan bennem is kérdőjelek fogalmazódtak meg, de ettől még kiváló zenét csinál). Az intro után készített gyorsriportból már konkrétumokat, érdekességeket is megtudtam.

Például azt, hogy a fellépéseiken minden élő abban az értelemben véve, hogy semmilyen számítógépet nem használnak, semmilyen beállítás nem automatizált.

A setup kb. úgy néz ki, hogy vannak a Doepfer szintik, egy AKAI MPC5000 (szerintem) mint “sequencer”, sampler, egy Korg Kaoss Pad mini, effektek és egy ahogy nézem 16 csatornás keverő. A fellépések alatt a két oszlopos tag Biggi Vieria és President Bongo szolgáltatja az énekeseknek a jobbnál jobb zenei alapokat. A keverőn élőben mute-olnak, állítják az arányokat, az effekteket, az AKAI-n pedig a loopokat variálják. Kicsit felidézi bennem a régi grooveboxos időszakomat! Az eredmény pedig az, hogy minden fellépés egyedi, maximális az inprovizációs lehetőség az énekesek számára is. Olyannyira, hogy pl. kapnak külön BOSS effektet, amit saját maguk is tudnak állítani, ahogyan kedvük tartja.

Bevallom, mostanában többször is megkérdőjeleztem az előzés létjogosultságát ebben a műfajban, de a GusGus számomra minden egyes ilyen videóval bebizonyítja, hogy igenis lehet minőséget produkálni!

És, ahogy az alábbi két videó bizonyítja, még látványos is tud lenni.

3 hozzászólás a(z) “Mindent csak élőben! – avagy a GusGus munkamódszere” című bejegyzéshez

Hozzászólás a(z) Napi zene 46. – stro-B • Sísý Ey - Ain't Got Nobody | STRO-B.COM | bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük