Egy korábbi postban már említettem, hogy van egy Yamaha RM1X munkaállomásom, amelyet MIDI kontrollerként tudok használni a Traktor Pro-val.
Egy kicsit ugorjunk vissza a múltba, mikor is megvettem ezt a hangszert. Azt gondoltam, hogy előrelépés lesz az előző hangszeremhez képest, amely egy Roland MC-303 groovebox volt. Így utólag visszatekintve azt kell, hogy mondjam, egyáltalán nem volt előrelépés, sőt…
A Roland cég már sokat letett az asztalra a szintik terén, megalkottak olyan kultikus darabokat is, mint a híres TB-303, vagy az SH-101. Ezen hangszerek sikerén, felbuzdulva a 90-es évek közepén, 1996-ban piacra dobták a Roland MC-303-at, megteremtve ezzel egy új kategóriát, az elsősorban DJ-knek és live acthez szánt eszközök kategóriáját, a Groove Geart.
Szerelem az első látásra! A Syncopa hangszerbolt bemutatóján volt szerencsém kipróbálni és már akkor eldöntöttem: nekem KELL egy ilyen! Hamarosan sikerült is beszerezni egyet (egy ügyes cserével 🙂 ), így megindulhatott a groove-olás:) A Roland cég annyira komolyan vette a témát, hogy indított külön az MC-303-nak egy Groove versenyt, aminek a döntőjébe két alkalommal is sikerült bejutnom.
A hangszernek megvoltak a korlátai, sok mindent nem tudott, de idővel ezeket orvosolta a gyár, kijött az MC-505, MC-307, MC-909…és a számokkal együtt az árak is mentek felfelé, nem tudtam lépést tartani.
Akkor lépett azonban be erre a piacra a Yamaha, ők nem grooveboxnak, hanem remix sequencernek nevezték el az első ilyen kütyüjüket, ez volt a Yamaha RM1X.
Ami szimpatikus volt elsőre és előrelépésnek számított az MC-303-hoz képest, hogy volt benne 3.5″ floppy meghajtó, rendes sequencer, egész komoly effektproci és egy hatalmas kijelző! A hangzása is tetszetős volt, a rendszer felépítése elsőre szokatlan volt az MC-303-hoz képest, de szerethetőnek tűnt.
Tűnt…
Az évek során nem sikerült igazából megbarátkoznom vele, szinte mindene megvan, de valahogy a lelke hiányzik…az a lélek, ami a kis MC-303-ban megvolt,de erre csak így utólag jöttem rá. (feltett szándékom, ha valahol felbukkan egy MC-303, akkor lecsapok rá, már csak nosztalgiából is 😀 ) Valahogy a hangzásvilág nem az a dögös, „vastag” hangszínekből áll össze, mint ami a kis MC-ben volt.
DE!
Most jött el az alkalom a Traktor Pro kapcsán, hogy átértékeljem a hangszert!
Van ugyanis – a többi mellett – egy kifejezetten jó tulajdonsága: a MIDI része erős. Szinte teljesen szabadon programozható a 8 potméter rajta, a Traktor Pro pedig nagyon ügyesen felismer minden MIDI információt, amit a hangkártyán keresztül megkap.
Az RM1X-et beállítottam úgy, hogy a 8 potméter az 1-8-ig terjedő csatornák hangerejét állítsa, és mivel van egy A-B gomb, így ez duplázható, és a 9-16-ig terjedő MIDI csatornákra is rá tudtam állítani.
A Traktor Pro-nak pedig mi sem egyszerűbb, mint ezeket felismerni. Csakúgy, mint a lenyomott billentyűket. Azt kell, hogy mondjam, a beállítási lehetőségek korlátlanok. Korábban gondolkoztam egy kontroller beszerzésén, például egy Native Instruments Kontrol X1-et, ami szép és jó, de gyakorlatilag így az RM1X-el mindent meg tudok oldani.
Beállítottam az effektek ki-bekapcsolását, EQ-kill ki-be, Loop In, Out, a szinkronizációt az egyes lejátszókhoz, a potméterekre ráraktam az EQ-t, magas, közép, mély + a filtert az A állásba, a B állásba pedig az effektek vezérlését tettem.
Így lett hát egy majdnem eladó sorba került hangszerből egy remek kis kontroller!
Vélemény, hozzászólás?